אנדרואיד 16: גוגל מתקנת את מסך הנעילה בבטא חדשה, ובמקביל משחררת את קוד המקור של QPR1
גוגל ממשיכה במרץ את הפיתוח של אנדרואיד 16 ומשחררת כעת את גרסת הבטא 3.3 של העדכון הרבעוני השני (QPR2). העדכון הזה, שזמין לבודקי בטא במכשירי פיקסל (6 ומעלה), אולי נראה קטן על הנייר, אבל הוא מטפל בבעיה קריטית שצצה בגרסאות האחרונות: יציבות מסך הנעילה.
תיקונים למסך הנעילה: למה זה חשוב?
משתמשים רבים בגרסאות הבטא הקודמות של QPR2 דיווחו על תקיעות ו"קפיאות" מעצבנות במסך הנעילה. נראה שהבעיות צצו בעיקר בתהליך ה-"keyguard" – כלומר, המעבר ממצב ה-Always On Display למסך הנעילה המלא (עם השעון והגישה לאבטחה), או אפילו בניסיון החלקה מהיר לפתיחת המצלמה. לעיתים, הממשק פשוט היה נתקע ומסרב להגיב.
בטא 3.3 החדשה נועדה "ללטש" בדיוק את המקומות הבעייתיים האלה ולשפר את הזרימה. לא מדובר בעדכון עשיר בפיצ'רים חדשים; זהו בעיקר שחרור "ליטוש" שבא אחרי בטא 3.2 (שהתמקדה בשיפורי סוללה). בגוגל מסבירים, באמצעות קהילת הבטא ברדיט, שזהו קובץ עדכון קטן (OTA) שאמור להתקין את עצמו במהירות. המטרה, כמו תמיד בעדכוני נקודה כאלה, היא לטפל בבעיות הכואבות והנראות לעין ביותר לפני שהגרסה הסופית מגיעה לכלל המשתמשים. מסך הנעילה הוא דלת הכניסה לטלפון, והוא נוגע בכמה תתי-מערכות קריטיות (התראות, ביומטריה, מצלמה), כך שיציבותו חיונית.
במקביל: קוד המקור של QPR1 מגיע ל-AOSP
ובזמן שבודקי הבטא מתעסקים עם QPR2, גוגל ביצעה מהלך משמעותי עבור קהילת המפתחים הרחבה: קוד המקור המלא של העדכון הרבעוני הקודם (QPR1) שוחרר לפרויקט הקוד הפתוח של אנדרואיד (AOSP). הענף החדש, "android16-qpr1-release", זמין כעת במאגרים השונים.
זה מאפשר למפתחים, משמרי ROM ואנשי קהילה לסנכרן, לבנות ולבחון לעומק מה בדיוק השתנה מאז ההשקה הראשונית של אנדרואיד 16.
המשמעות עבור מפתחים והמערכת האקולוגית
עדכונים רבעוניים (QPR) הם ההזדמנות של גוגל להכניס תיקונים משמעותיים ברמת המערכת, שלעיתים לא באים לידי ביטוי ב-SDK הרשמי. כל עוד ה-API הפורמלי לא משתנה, מפתחי אפליקציות רגילים לא תמיד מודעים לשינויים "מתחת למכסה המנוע".
כעת, כשהקוד של QPR1 פתוח, צוותים יכולים לבדוק רכיבים קריטיים כמו SystemUI ו-frameworks/base כדי לזהות שינויים בהתנהגות המערכת שאולי פספסו. הקוד הזה חושף גם את הפיתוחים המרכזיים של QPR1, כמו הסגנון החדש "Material 3 Expressive" ואת הפיצ'ר של "מצב שולחן עבודה" (Desktop Mode). מפתחים יכולים לנתח איך הפיצ'רים האלה עובדים, במיוחד סביב התנהגות חלונות ותצוגה מרובה, ולהתאים את האפליקציות שלהם בצורה מדויקת יותר להנחיות החדשות.
ומה לגבי קהילת ה-ROM-ים המותאמים?
שחרור הקוד הוא גם בשורה אדירה לפרויקטים קהילתיים גדולים כמו LineageOS, Pixel Experience, crDroid ואחרים. כעת הם יכולים להתחיל בתהליך ה-"rebasing" – כלומר, להתאים את הקוד שלהם לבסיס החדש של QPR1. סביר להניח שנראה בקרוב גרסאות בדיקה ראשוניות למכשירים הפופולריים ביותר.
מפתחי ה-ROM-ים יתמקדו כנראה בשינויים סביב מצב שולחן העבודה והתנהגות שורת המשימות, וכן בהטמעת הסגנון החדש של Material 3. בזכות הארכיטקטורה המודולרית (Mainline) של אנדרואיד כיום, הפרויקטים האלה יכולים לאמץ רכיבים מעודכנים במהירות יחסית, מבלי לחכות לעדכון פלטפורמה מלא, ולהביא את הליטוש של QPR1 למשתמשים שלהם מהר יותר.
כיצד להצטרף לבטא ולקבל את התיקון
נחזור לבטא 3.3 של QPR2: העדכון זמין כעת למכשירי פיקסל 6 ומעלה הרשומים לתוכנית הבטא של אנדרואיד. אם אתם כבר בערוץ הבטא של QPR2, פשוט היכנסו להגדרות > מערכת > עדכון מערכת, והעדכון אמור להופיע שם בקרוב.
בודקים חדשים שמעוניינים להצטרף יכולים לרשום את המכשיר שלהם דרך הפורטל הרשמי של גוגל ולקבל את השדרוג ב-OTA. כמו תמיד עם תוכנות טרום-השקה, מומלץ בחום לגבות נתונים חשובים ולהיות מוכנים לבאגים קטנים פה ושם.